Nakupování
Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Potraviny s nízkým glykemickým indexem

Poslední roky se píší v podobě zdravého stravování. Lidé si stále více pročítají složení potravin, než si je koupí a zajímají se o to, co do svého těla dávají. Sport se stal také rozšířenějším než před pár lety. Se zdravým životním stylem se ovšem pojí také celá spousta nejrůznějších pojmů, které opravdu mnohdy dokáží člověku zamotat hlavu. Jedním z nich je i glykemický index, o kterém můžeme slyšet velice často. Pojďme se mu tedy podívat trochu na zoubek a představit si pár potravin, které se pyšní jeho nízkou hodnotou.

Glykemický index Bmikalkulacka.cz představuje hodnotu, která nám říká, jak moc se nám zvedá hladina krevního cukru po konzumaci určitého jídla. Na co je ale tato informace vlastně dobrá? Odpověď je jednodušší, než by se na první pohled mohlo zdát. Konzumujeme-li potraviny, které mají nízký glykemický index, jedná se o potraviny, které nám dodají energii na mnohem delší dobu. Po jejich konzumaci se tak nebudeme ihned cítit hladoví, ale budeme zasycení díky tomu, že se z těchto potravin bude energie uvolňovat pozvolna.

Celozrnné pečivo

Na čem ale vlastně tato hodnota závisí, tedy co ovlivňuje to, jak vysoká je její hodnota v určité potravině? I tato odpověď není nijak složitá. Zamyslíme-li se nad předchozím odstavcem, vyplyne nám z toho, že určitou zásluhu na tom bude mít množství jednoduchých cukrů, které potravina obsahuje. A je to přesně tak! Čím více se zde totiž nachází jednoduchých cukrů, tím vyšší má potravina tento index. Dalším faktorem je obsah vlákniny, která je dobrá ke zpomalení trávení jednoduchých cukrů, kyselost potravin, anebo také to, jak moc je daná potravina zpracována.

Ořechy a ovoce (2)

A nyní od teorie, která je často velice špatně pochopitelná, k praxi. Skvělým příkladem může být například celozrnná a bílá rýže. Na první pohled bychom neviděli až takový rozdíl. Budeme-li ale tyto dva druhy zkoumat podrobněji zjistíme, že rýže v přirozené podobě má mnohem nižší glykemický index, takže nás zasytí na mnohem delší dobu, a navíc je také nabitá celou řadou minerálů, o které je její bílá verze připravená.

Mezi potraviny, které se pyšní vůbec nejnižším indexem patří zelenina, ořechy, luštěniny, celozrnné pečivo a těstoviny, ovoce anebo například houby. Jedná se tak o věci, které by v našem jídelníčku rozhodně neměly chybět. Například oříšky tak tvoří skvělou svačinu, jež je vhodná před jakýmkoli sportovním výkonem. Budete mít totiž dostatek energie s poměrně malého množství a zároveň se budete cítit sytí na neuvěřitelně dlouhou dobu.

0